Ostrog/lovcen

8 juli 2015 - Kotor, Montenegro

De grenspost in Bosnië-Herzegovina naar Dubrovnik (Kroatië) hadden wij serieus onderschat. We hebben een aantal uur moeten wachten en het was echt heet. Geen schaduw, geen water, geen toilet of andere voorzieningen. Door het tijdverlies aan de grenspost konden we Dubrovnik niet meer bezoeken. We zijn dan doorgereisd naar Montenegro, de baai van Kotor.

Toevallig waren Tihana en Ruth ook in Kotor, in dezelfde periode als wij. Daarom hebben we de auto omgebouwd, en de regio verkend met ons 4.

Lovcen National Park is te zien vanaf Kotor. We reden naar het bekende Mausoleum via hevige haarspeldbochtjes en bergwegeltjes. Ideaal voor Aaron, maar iets minder voor de passagiers. Boven op de berg is een fantastisch uitzicht, fenomenaal, ongelofelijk, magnifiek. De inkom van het nationaal park is 2 euro pp. Om het mausoleum te bezichtigen moet je nog 5 euro extra betalen. De klim naar het mausoleum (te voet) valt goed mee. Er zijn heel veel trappen, maar door een soort tunnel overdekt.

Ostrog Monastry is een klooster, gehouwen in een berg. Op de kaart lijkt Ostrog dicht bij Kotor te liggen, maar we hebben er heeeeeel lang over gedaan. De weg naar Ostrog is continu door bergwegeltjes, zonder vangrail en net naast de afgrond. Een bus in tegengestelde richting heeft ons toch de schrik van ons leven aangedaan. (Aaron is niet akkoord, de passagiers hadden meer schrik dan de chauffeur). Ondanks de vreselijk lange rit door niemandsland in ongeveer 40° C in een auto zonder airco, was Ostrog ECHT de moeite. Veel wenende pelgrims, maar voor ons een mooi klooster in een berg.

's Avonds hebben we in Kotor een afscheidsetentje gedaan, nu gaan onze reizen terug verder. Tihana en Ruth trekken naar Albanië; wij gaan verder Montenegro verkennen.