Montenegro

9 juli 2015 - Kotor, Montenegro

Na ons nachtelijk bezoek aan Kotor, hebben we besloten dat het toch de moeite is om Kotor overdag te bekijken. De smalle, pittoreske straatjes en de souvenier-shops zijn echt mooi en gezellig.
Ulcinje, een stad aan de Albanese grens, moesten we ook bezoeken volgens verschillende reisgidsen. Het is een stukje Albanië in Montenegro en de vakantiebestemming voor Kosovaren. Eens daar aangekomen, bleek het een chaotische verkeersboel te zijn. Zastava’s, Yugo’s, Lada’s, en andere oude wagens waren dwarsgeparkeerd, reden door het rood licht en  een constant geclaxoneer. De auto (ons kostbaarste bezit) durfden we daar niet achterlaten. We hebben de sfeer dan maar vanuit de auto opgesnoven.
Eens uit Ulcinje, stond ons de keuze om Skaddar Lake via Albanië rond te rijden, of gewoon via de westelijke weg in Montenegro. Skaddar Lake is namelijk een meer dat zowel in Montenegro als in Albanië ligt. De kortste en de interessantste weg naar Durmitor  was via Albanië. Doordat we nog een verzekering moesten aankopen, we de kans hadden om lang aan de grens aan te schuiven en ons een verhaal ten hore kwam van 2 man die neergeschoten werden, hebben we maar voor de weg langs Montenegro gekozen.
Op de prachtige weg naar Durmitor park kwamen we Stari Bar tegen. Dit is een oud stadje net voorbij het industriële Bar. In Stari Bar zijn de prachtige ruïnes te vinden, die elders in Europa een enorme trekpleister zouden zijn. Het was broeierig heet, maar het uitzicht van op de top was fenomenaal. Je maakt een wandeling van ongeveer een half uur, aangeduid met pijlen. De ruïnes van Stari Bar lijken een beetje op het Forum Romanum, maar dan zonder de toeristen. Om ons af te koelen hebben we heerlijk versgeperst fruitsap gedronken, wat in Montenegro vaak verkocht wordt.
In het Durmitor park zelf hebben we een wandeling van ongeveer 1 uur gemaakt. De avond was al gevallen en we waren doodop door het rondrijden. We hebben een ideale camping gevonden: ECO OASE (een beetje in het veld tussen de koeien). 5 euro voor 1 nacht met de tent + 1,20 euro toeristentax pp. De goedkoopste overnachting tot nu toe! We hebben het heerlijke ontbijt geprobeerd: Ei, spek, brood, honing, confituur, kaas, boter, koffie/thee. (5euro)

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl